זקוק לחשמלאי?

שלח לנו קריאה ומיד נשוב אליך!

תכנון בית חכם מה זה אומר

תכנון בית חכם מה זה אומר

האם לפני למעלה מעשור בלבד, הייתם יכולים לדמיין מציאות בה מכשירי חשמל ביתיים שונים, עובדים בשבילכם? האם עלה בדעתכם, רק לפני כמה שנים, שתוכלו לתת פקודות קוליות או באמצעות לחיצה על כפתור במכשיר הטלפון החכם שלכם ופונקציות שונות וחשובות בחיי היום יום שלכם, יתרחשו מבלי שתצטרכו לקום ממקומכם על הכורסא או במרחק של קילומטרים רבים מהבית (למשל מהמשרד שלכם? אז כן… הטכנולוגיה המדהימה והמפנקת הזו כבר קיימת בעולמנו, כבר מספר שנים - הולכת ומשתכללת ותוך כך גם צוברת עוד ועוד תהודה ואהדה ברחבי מדינות מפותחות בעולם – ארה"ב ומערב אירופה. טכנולוגיה זו, קרויה "בית חכם" (באנגלית: (Home Automation) ויש לה עתיד מזהיר בעולמנו.
 

המונח "בית חכם", מתייחס למבנה מגורים שבו מותקנת מערכת אלחוטית או חוטית, בעזרתה ניתן לשלוט באופן אוטומטי בפונקציות שונות בבית, כמו למשל: מיזוג אוויר, מערכת האזעקות, מערכת התאורה ועוד ועוד. השליטה מתבצעת כאמור, באמצעות שליטה מהמכשיר הסלולארי,  באמצעות פקודה קולית או ישירות מקונסולת הפיקוד של המערכת.

חשמלאיים מוסמכים רבים, אשר עוסקים במסגרת עבודתם, גם בחיבורם של בתי מגורים / דירות למערכות בית חכם, נתקלים במקרים רבים של לקוחות, שהנחות המוצא שלהם לגבי מה זה מערכת בית חכם ומה זה דורש להתקינה, הינן מוטעות ומביעות חשש רב מהתהליך.

עיקר הקונספציה המוטעית, באה לידי ביטוי ב-2 ההנחות הבאות:

 1. את מערכת הבית החכם חייבים לתכנן מראש, באמצעות פרישה מוקדמת של רשת חשמל ייעודית מכל נקודה בבית אל לוח החשמל הראשי ומי שרוצה להתחבר למערכת כזו בבית קיים, חייב לחצוב תעלות חדשות לרשת החשמל בכל חלל המגורים.

2. מערכת בית חכם מנהלות את הפונקציות הבאות, בלבד:  הפעלת דוד החשמל, הפעלת התריסים החשמליים בבית ושליטה על מתגי התאורה.
בפועל, המציאות היא אחרת ועליה נשמח לפרט לכם ממש כאן במאמר זה:
 

למה כדאי לכם בכלל להתחבר למערכת בית חכם ?

 למערכת בית חכם יתרונות גדולים בכל הנוגע להתנהלותנו  השוטפת בבית, כמו למשל:
חיסכון באנרגיה- מערכות אלו מסייעות לנו לחסוך בחשמל הכה יקר בימינו, בזכות היכולת לשלוט בפונקציות כדוגמת המיזוג הביתי, התאורה, הדוד החשמלי וכד'. הן מאפשרות לנו למשל לעמעם את האורות, במקום לנצל את מלוא יכולותה של הנורה במקרים בהם אנו לא צריכים אור מלא, או לכבות מזגן, אם שכחנו אותו פועל שיצאנו מהבית.
מספיק שתחשבו כמה פעמים, שכחתם לכבות את דוד החשמל שמיהרתם לצאת מהבית והלקאתם את עצמכם על הבזבוז המשווע בחשמל, שנוצר כתוצאה מכך (שלא נדבר על כך שהדוד אף מסוגל להתפוצץ אם יעבוד רצוף במשך מספר יממות) ותבינו את יתרונה האדיר של מערכת הבית חכם.
 
נוחות השימוש - ניתן להפעיל מערכת בית חכם גם מרחוק, מחוץ לבית, באמצעות הטלפון החכם הצמוד לרובנו ברוב שעות היום או מפנים הבית- באמצעות חיווי קולי או כאמור שוב, באמצעות אפליקציות ייעודיות במכשיר הסלולר שלנו, כך שאם למשל אנו מעוניינים להיכנס ישירות למקלחת או ג'קוזי חמים ומפנקים, שאנו חוזרים הביתה מהעבודה, איננו צריכים להמתין יותר כמו בעבר הלא רחוק. גם פעולות מהיום יום בבית, שהיו מחייבות אותנו לקום ממקומנו במיטה או בספה כדי לבצעם, כמו, כיבוי הנורה בחדר השינה לפני שהולכים לישון, הן נחלת העבר בזכות החיבור למערכת בית חכם.

סוגי מערכות בית חכם

ישנן שלוש מערכות מרכזיות שמשפיעות בעיקר על אופן התקנת מערכת הבית החכם:
  1. מערכת אלחוטית
  2. מערכת קווית על גבי קווי החשמל
  3. מערכת קווית על גבי קווי תקשורת נפרדים
 

מערכת בית חכם על רשת אלחוטית או גלי רדיו (RF) -

במערכת זו מחליפים את המתגים הקיימים בבית למתגים אלחוטיים (המתחברים לרשת האלחוטית של הבית). הפתרון הזה על אף שאינו מושלם (מבחינת זה שעלולות להופיע לכם הפרעות בקליטה מידי פעם) הינו שכיח ופופולארי, בשל העובדה שהוא מספק מענה לבתים קיימים, שאינם מעוניינים  בהקמת תשתית ייעודית לבית חכם.

מערכת בית חכם על גבי קווי תקשורת נפרדים -

זו מערכת הבית החכם האיכותית והמומלצת ביותר, אבל קחו בחשבון שאת ההתקנה שלה אפשר ליישם רק בשלבי הבנייה של הבית או במהלך שיפוץ, שכן היא דורשת מערכת חשמל נפרדת ממערכת החשמל הסטנדרטית שלכם.
 

בית חכם מערכת בית חכם על גבי קווי החשמל בבית -

התקנה זו מתבצעת באמצעות החלפת מתגי החשמל הקיימים בבית, למתגים חכמים והתקשורת בבית עוברת על פני גל קבוע של החשמל בבית. מדובר בחלופה זולה ופחות מורכבת מהפתרון הקודם, אבל החסרונות שלה הן שהמערכת הזו רגישה מאוד לקפיצות במערכת החשמל והפונקציות שמתבצעות באמצעותה, הן איטיות באופן יחסי, בשל הגובה הנמוך של התדר.
השתכנעתם שאתם מעוניינים במערכת בית חכם גם אצלכם בבית ? כדאי לכם לקרוא גם את המשך המאמר ולהבין במה זה כרוך ...
 

מה כולל תהליך תכנון הבית החכם הפיכת הבית ל"בית חכם" ?

1. היכרות עם המומחה וקבלת ייעוץ מקדים:
בשלב הראשון של תכנון בית חכם, מומלץ ליצור קשר עם חשמלאי מוסמך, המעיד על עצמו כמומחה לתחום הספציפי של חיבור מערכות בית חכם.
הבהירו לו מהם הצרכים הספציפיים לכם: אלו פונקציות תרצו שיחוברו למערכת ויעבדו בשליטה מרחוק ובאלו חללים בבית? מה גודל חלל המבנה? ובררו מולו איך הוא מתכנן לבצע את הטמעתה של המערכת -  אלו מכשירי חשמל הוא מתכוון להוסיף לנו? בכמה מתגי הפעלה מדובר וכו'.  לאחר מכן שמעו את העלויות הכרוכות בתהליך מימשוק הבית עם מערכת "בית חכם" וחישבו האם זה נראה לכם סביר והגיוני עבור צרכיכם (כמובן שאתם מוזמנים ואף כדאי לכם לקחת הצעות מחיר ממספר מומחים, לפני סגירת עסקה).
2. התקנת המערכת:
ביום ההתקנה יגיע המומחה, עם כל המוצרים והמתגים שהוזמנו מראש בידי הלקוח ועל סמך השיחה המוקדמת שנערכה בין הצדדים. במסגרת ההתקנה (שעורכת בממוצע כשעתיים לערך), יחבר החשמלאי את כל הציוד הנדרש כמו: חיישנים, מתגים, דימרים וכד' שהוזמנו, יסייע בתהליך התקנת האפליקציות הייעודיות למכשירים וצימודן למתגים ויוודא לפני לכתו, שכל המכשירים מבצעים את תפקידם בצורה המתבקשת.

לסיכום

מערכת "בית חכם" מאפשרת לכם לבצע פעולות שגרתיות, כדוגמת: הדלקת אורות או כיבויים באופן אוטומטי, הדלקת מזגן ודוד חשמל לפני כניסה לבית ועוד פעולות רבות - ללא מגע אדם. מערכת זו מגבירה מאוד את נוחות השימוש במכשירי חשמל ביתיים שונים ויכולה גם להוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה (וע"י כך בהוצאות כספיות על שימוש בחשמל) ועל כן היא זוכה בשנים האחרונות לאהדה הולכת וגוברת במדינות מפותחות (וביניהן בישראל), דבר המוביל לפיתוח מערכות יותר ויותר טובות ובמחירים יותר נוחים, שיכולים להתאים לבתי אב רבים בארץ.